Ik woonde in Leiden, in een appartement van 42 m² op de bovenste verdieping van een grachtenpand. Onder mij, op de begane grond, woonde de huurbaas. Het begon allemaal toen ik te horen kreeg dat ze de servicekosten wilde verrekenen omdat de gasprijs was gestegen. Ik vroeg mij af of dat wel mogelijk was, aangezien ik een CV-ketel met mijn buurman deelde. Dat gaf me veel stress, ook omdat mijn huurbaas direct onder mij woonde. Ze had al meerdere keren gesprekjes aangevraagd op de gang. Ik voelde me niet meer prettig in mijn eigen huis, ze kwam erg intimiderend over en had ook een sleutel van mijn woning. Daarnaast wilde ze ook ineens extra geld van mij voor de energierekening, maar ik had nog nooit eerder geld teruggekregen in de periodes dat ik te veel servicekosten betaalde.
Ja klopt, mijn huurbaas stond best vaak te roken beneden en ik had de hele tijd een naar gevoel dat ik haar niet tegen wilde komen. Uiteindelijk heb ik Jan ingeschakeld. Dat was een enorme opluchting voor me, want ik wist niet hoe ik dit zelf moest oplossen.
Na een kennismakingsgesprek heeft hij me gerust gesteld en me uitgelegd dat het goed gaat komen. Hij zou het voor me regelen en verzekerde mij ervan dat ik in mijn recht stond. Hij vertelde ook dat elke keer als de huurbaas contact met me zocht, ik moest zeggen dat ik van niks wist en ze contact moesten opnemen met Jan want die had alle communicatie overgenomen. Dat was heel fijn want daardoor had ik het gevoel dat ze niet meer bij mij kon zeuren/dreigen omdat ik mij er niet meer mee bezig hoefde te houden. Jan die regelde dat allemaal en dat gaf heel veel rust.
Ik ben uiteindelijk (in overleg met Jan) nog een keer op gesprek geweest bij mijn huurbaas en toen dreigde ze met een huisuitzetting als ik niet zou stoppen met moeilijk doen. Op advies van Jan heb ik dit gesprek opgenomen met mijn telefoon. Op een gegeven moment kreeg ik een brief dat mijn huurcontract opgezegd werd op de einddatum in mijn contract (binnen paar maanden), hierop heeft Jan een reactie geschreven.
Pas toen kwam ik erachter dat veel meer dingen niet in de haak waren. Want het begon met servicekosten en dreigementen, en daarna bleek dat de huurprijs te hoog was. Nadat Jan alles heeft opgepakt en zelfs voor mij naar de Rechtbank is geweest, bleek dat mijn huur zou worden verlaagd en mijn contract werd omgezet naar onbepaalde tijd. Ik kreeg een maandelijkse huurverlaging van €200 en daarbij kreeg ik nog eens €4000 terug.